Så har andra skolveckan avslutats och det har varit en mycket bra vecka. Det värsta "spring i benen" har lagt sig och det börjar även bli en riktigt bra arbetsro i klassen. De gröna, gula och röda lapparna fungerar fint.
Den här veckan har bland annat ägnats åt detta.
Svenska: Vi har fortsatt att arbeta med lässtrategin Konstnären och denna vecka gjort textkopplingar. Vad får vi för bilder i huvudet när vi läser en text och vilka kopplingar gör vi till våra tidigare erfarenheter? Vi har även arbetat med att bygga ut meningar då flertalet behöver träna på att utveckla det. Många skriver exempelvis "Igår lekte jag", men vi vill att den meningen ska innehålla mer fakta. Till exempel "Igår lekte jag med lego hemma hos min kompis Kalle..." Detta var inte helt enkelt och är något vi kommer arbeta mer med.
Matematik: I matematiken har vi arbetat med taluppfattning 0-1000 och delat upp tal i hundratal, tiotal och ental. Många har svårt med tallinjen när det kommer till högre tal så det får vi fokusera lite extra på.
Engelska: Då många i klassen har svårt för detta ämne har vi även denna vecka repeterat det vi gick igenom i tvåan, för att få igång det muntliga och att alla vågar. Denna vecka handlade det om att presentera sig, berätta om familjemedlemmar samt begreppen his och her. Eleverna fick prata, läsa och skriva engelska samt lyssna till en hörövning. Att ha engelska i halvklass är guld värt för att alla ska våga ta plats.
SO: Vi har fortsatt vårt tema med normer och värderingar och denna vecka arbetade vi med Jämlikhet och allas lika värde. Speciellt berörde vi kvinnors rättigheter. Eleverna fick sitta i små bikupor och diskutera olika frågor med varandra, som de sedan redovisade för resten av klassen. Det blev bra diskussioner där många kom fram till att det är jämställa i Sverige, dock inte inom sport. Frågan varför man säger bara fotboll när herrarna spelar men damfotboll när damerna spelar kom upp...
Vi är även tittat på Lilla Aktuellt skola, där flyktingsituationen togs upp.
NO: Den här veckan har eleverna fått skapa sina egna blomsterböcker/floror.
Viktiga punkter
- Nu ligger tider för utvecklingssamtalen ute på tid24.se/oden3. Flera av er har redan bokat och till ni som ännu inte har gjort det ber vi er att göra det under helgen. Detta för att eleverna i god tid innan kan förbereda sitt samtal. Vilken mentor ni ska boka tid hos hittar ni på mailen och i ett tidigare inlägg här på bloggen.
- Vi vill att alla ska ha med sig inneskor till skolan. Detta speciellt eftersom vi numera äter lunch i matsalen och det kan vara blött och kladdigt på golvet där. Dessutom måste de elever som har träslöjd ha skor på sig under de lektionerna.
- Tänk på att skicka med ert barn en frukt eller dylikt att äta på rasten. Det är många hungriga barn lektionen innan lunch...
- Igår fick eleverna med sig terminens första läxa. Läseboken de har i läxa finns i två nivåer och känns det som att det har blivit fel så vill jag (Johanna) att ni säger det till mig för ett eventuellt byte/samtal. Kapitlet är ganska långt och det skulle vara bra för mig att få en återkoppling hur läsandet gick. Skicka gärna ett mail till mig om det. Läxan är från torsdag-tisdag.
- Schemat är ännu inte helt klart men vi hoppas på att det blir det under nästa vecka.
OBS! På tisdag nästa vecka ska vi, tillsammans med 3b, åka på studiebesök till Bergianska trädgården. Barnen ska ha lunchmatsäck och frukt med sig eftersom vi blir borta hela skoldagen. Vi åker runt kl. 9.00 från skolan och kommer hem cirka kl. 13.00.
Inför v. 37
- Tisdag: Studiebesök på Bergianska trädgården. Ta med lunchmatsäck! Läxorna ska även lämnas in denna dag.
- Torsdag: Idrott utomhus. Ta med ombyteskläder, bra skor och handduk. Läxorna skickas med hem.
 |
Bild som vi jobbade med i svenskan, med läshjälparen Konstnären. "Vad får ni för tankar när ni ser den här bilden..." |
Trevlig helg på er!
Carmen, Johanna, Margot, Elias