Vi glömde att informera er om avlusningsdagarna som var förra helgen. Det ber vi självklart om ursäkt för. Information om dessa dagar hittar ni här.
Något annat som vi vill att ni tar del av är Marias nya rektorsbrev, som ni hittar här
Skolveckan har bland annat innehållit detta:
Svenska: Vi har arbetat med stavning med dubbelteckning och att det är viktigt att lyssna på första vokalen i ett ord. Är den lång eller kort? Det har stor betydelse för stavningen.
Vi har även arbetat med fabler och pratat om vad det är. Klassen har fått svara på olika läsförståelsefrågor med utgångspunkt ur fablerna vi gått igenom.
Något som har framkommit på flertalet av de utvecklingssamtal vi haft är att flera önskar/behöver att öva på muntliga framträdanden. Därför har vi jobbat en hel del med "bikupor" dvs. små samtalsgrupper där alla kommer till tals. Idag till exempel, när vi tittade på Lilla aktuellt-skola fick eleverna till uppgift att anteckna tankar de fick upp när de tittade på programmet. Efter programmet satt de i smågrupper och delgav varandra det de noterat. Många fina och kloka tankar blev det!

Vi har även lyssnat av elevernas läsning, som i de flesta fall har gått framåt. Kul!
Matematik: Vi har arbetat med addition och subtraktion med uppställning. Några elever har tränat på att ställa upp egna tal i ett räknehäfte.
Det blev även en diagnos i att kunna läsa en analog klocka, för de som behövde uppgifter för att träna mera. Nästa vecka kommer vi att arbeta med den digitala klockan. De som känner sig osäkra på det ska få testa sina kunskaper med ett litet prov.
Vi övar på allt vi lärde oss i första kapitlet och många har tagit med sig sina matteböcker hem under helgen för att göra klart sidorna som ser ut som en hinderbana. Ta med böckerna på måndag igen, för då sätter vi igång med ett nytt kapitel. Det blir mer träning i addition och subtraktion via NOMP för de som behöver det.
NO: Vi har nu tillverkat olika väsen i lera. Det var inte lätt att göra dem i rätt skala, för vättarna blev så små... Men några lyckades att sätta ihop dem till pyttesmå väsen. Dock luktade klassrummet lera ganska många dagar efteråt. =)
SO: Vi har funderat på frågan om det är bra att rösta om allt. Är det det? Eleverna tyckte lite olika och diskuterade i bikupor på vad som kan vara bra/onödigt att rösta om. De flesta grupperna kom till slut fram till att det skulle ta en himla tid om man skulle behöva rösta om allt.
Vi pratade även om vikten av att kompromissa och att alla ska vara med att bestämma. Det går inte att en styr och ställer hela tiden. Programserien "Vem bestämmer" tar upp dessa frågor på ett roligt och lärorikt sätt och eleverna uppskattar dessa tio minuters-långa avsnitten.
Som avslutning på veckans lektion körde vi ett Kahoot, med fokus på demokrati.
Olweus: Tyvärr är det lite oroligheter i klassen nu. Vi har sett en del saker på raster och hört en del under våra pågående utvecklingssamtal. Det är några som känner sig utanför, som inte får vara med och leka och tycker att andra viskar om en och att de stängs ute. Av den anledningen hade vi ett allvarssamtal med klassen på dagens Olweuslektion där vi gick igenom vår Likabehandlingsplan och vad den innebär. (exempelvis tittade vi på åtgärdstrappan och hur det går till när man har ett mobbningsärende) Vi är en Olweus-skola och vårt trygghetsarbete genomsyrar hela skolan och vårt arbetssätt och vi kommer absolut inte tolerera att några elever känner sig utanför klassen. Nästa vecka ska vi fokusera extra mycket på detta och observera hur eleverna leker med varandra på raster.
Vi kommer även att möblera klassrummet så att eleverna sitter i grupper igen, då vi anser att det främjar samarbetet i klassrummet. Att de inte kommer att få sitta bredvid sin bästa vän har vi redan talat om och man ska kunna arbeta med alla, även de man vanligtvis inte leker med på rasterna. Har ni några frågor om detta hör gärna av er, dock kanske vi inte svarar på mailen förrän på måndag.
Engelska: Vi arbetade med siffror 0-20, hur man uttalar dem samt hur man frågor om någons ålder. Eleverna fick lyssna på hörövningar, repetera vad de sa samt läsa engelska. Det vi ska fokusera på hädanefter är att få upp talet, att våga prata engelska med varandra!
Några elever fick låna böcker med engelsk text på biblioteket och arbetade med dem istället.
Idrott: Klassen tränade orientering på skolgården. Då det regnade en del var de även inne i salen och lekte lite lekar. Tanken är att de kommer att vara ute fram till v. 43, så tänk på att skicka med varma idrottskläder. Nästa vecka är det orientering vid Ekbacken som gäller.
Bra saker att ha med sig
Nu har vi gått några veckor av trean och vi har märkt att några saknar vissa saker. Här kommer en liten lista på bra saker att ha med sig till skolan.
- Frukt (de flesta är väldigt hungriga innan lunch så en frukt till tiorasten är nästan ett måste för flertalet)
- Inneskor (framför allt bra att ha när vi går till matsalen och slöjden)
- Vattenflaska/mugg (många är törstiga och vi har inte muggar så det räcker till alla på avdelningen)
- Kläder efter väder (nu när hösten är här på allvar behöver ni skicka med lämpliga ytterkläder och skor)
- tisdag: Läxan ska lämnas in (Ta med hela mappen)
- torsdag: Läxan skickas med hem. Idrott, ta med lämpiga kläder, skor och handduk.
Trevlig helg!
Carmen, Johanna, Margot, Elias
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar